Nissan LEAF I generacji to najlepiej sprzedający się samochód elektryczny na świecie. To kompaktowe auto w latach 2011 – 2017 znalazło aż 300 tysięcy nabywców na całym świecie. W połowie lutego bieżącego roku do polskich salonów trafiła druga generacja tego modelu. Dzięki uprzejmości salonu Nissan Japan Motors znajdującego się w Sosnowcu przy ul. Stawowej 2 mieliśmy okazję spędzić majówkę z tym samochodem. W ciągu tygodnia testów przejechaliśmy nowym LEAFem 1600 kilometrów i mieliśmy możliwość przetestowania go w różnych warunkach.
NISSAN LEAF II 40 kWh – DANE TECHNICZNE / SPECYFIKACJA
Nissan LEAF II jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 150 KM, a jego moment obrotowy wynosi 320 Nm. Takie parametry pozwalają osiągnąć pierwszą setkę w 7,9 sekundy, lecz subiektywne odczucia są zupełnie inne i wydaje się jakby samochód przyspieszał o wiele szybciej. Rozstaw osi wynosi 270 cm, przez co bez problemu samochodem tym mogą podróżować 4 dorosłe osoby. Nowy LEAF nie jest przeróbką wersji spalinowej. Ten samochód został zaprojektowany od początku jako elektryczny, przez co bateria umieszczona jest w sposób nie zabierający przestrzeni bagażnika. Jego pojemność wynosi 400 litrów z półeczką i 435 litrów bez niej, a to naprawdę bardzo dobry wynik jak na klasę kompaktową.
BATERIA I ŁADOWANIE
I generację LEAFa mogliśmy kupić w dwóch wariantach: z baterią o pojemności 24 kWh i 30 kWh. II generacja dostępna jest tylko z jednym pakietem baterii i jest to 40 kWh (około 36 kWh netto). Taka bateria daje już większe możliwości. Zasięg w porównaniu do poprzedniej generacji zwiększył się o ponad 100 kilometrów.
W temacie baterii nie można niestety nie wspomnieć o problemie, jaki występuje w najnowszej generacji tego japońskiego elektryka. Nowy LEAF nie został wyposażony w TMS (Thermal Management System), czyli system aktywnego zarządzania temperaturą baterii (system aktywnego chłodzenia), przez co podczas ładowania DC osiąga ona wysoką temperaturę, a komputer w celu ochrony baterii przed degradacją – obniża moc ładowania (#rapidgate).
W rezultacie podczas ładowań na szybkich ładowarkach, bateria zamiast ładować się mocą 50 kW, ładuje się zwykle mocą 32 kW, co oczywiście wydłuża czas ładowania samochodu. Podczas naszego testu, ładując LEAFa 5 razy na stacji szybkiego ładowania, tylko raz udało nam się ładować samochód mocą 45 kW. 3 razy moc ładowania wynosiła 32 kW, a raz jedynie 24 kW.
II generacja LEAFa, tak samo jak pierwsza, jest wyposażona w dwa typy złącz do ładowania – Type2 (AC) i CHAdeMO (DC). Podłączając samochód do ładowarki przez AC, maksymalna moc jaką LEAF może przyjąć to 6,6 kW.
Na wyposażeniu samochodu znajduje się także ładowarka EVSE, dzięki której możemy ładować samochód z gniazdka 230V. EVSE od Nissana ładuje samochód prądem 10A, przez co ładując samochód na przykład w garażu, osiągamy moc 2,3 kW.
CZAS ŁADOWANIA
Czas ładowania zależy oczywiście od tego, gdzie ładujemy elektryka:
- Ładowanie z gniazdka 230V – około 19 – 19,5 godziny.
- Ładowanie na stacji ładowania AC – około 7,5 godziny.
- Ładowanie na stacji szybkiego ładowania DC – tutaj zależnie od wyżej wspomnianych problemów z nagrzewaniem się baterii. Ładowanie od 4 do 100% mocą 32 kW zajęło nam 2 godziny. Gdyby temperatura baterii była niższa i dałoby się ładować mocą 45-50 kW, to ładowanie trwałoby jeszcze krócej.
ZUŻYCIE ENERGII I ZASIĘG
Tegoroczna majówka meteorologicznie przypominała środek lata. Temperatura powietrza podczas naszego testu wynosiła 25 – 30*C, przez co klimatyzacja w samochodzie chodziła bez przerwy. Jak się okazało, na szczęście niewiele podnosi to zużycie energii bo o mniej niż 1 kW. Gdy klimatyzacja jest włączona, komputer pokładowy pokazuje informację, że po wyłączeniu AC jesteśmy w stanie zyskać około 5 kilometrów.
Przeprowadziliśmy test zużycia energii na trasie 194,5 km, gdzie przy średniej prędkości 86 km/h (ProPilot ustawiony na 100 km/h) zużycie energii wyniosło 13,4 kWh/100 km.
Zasięg jaki można uzyskać tym samochodem przy w miarę spokojnej jeździe, z włączoną klimatyzacją, podłączonym przez Bluetooth telefonem oraz włączonymi systemami typu ProPilot oscyluje w granicach 250-280 kilometrów. Jeżdżąc bardziej dynamicznie i ciesząc się natychmiastowym dużym momentem obrotowym – zasięg spada do 220 kilometrów.
Zużycie energii w mieście:
- Zużycie energii przy normalnym stylu jazdy po Warszawie: 14,4 kWh/100 km
- Zużycie energii przy dynamicznej jeździe po Warszawie: 23 kWh/100 km
Średnie zużycie energii w naszym teście na dystansie 1000 kilometrów wyniosło: 14,6 kWh/100km.
WNĘTRZE I WRAŻENIA Z JAZDY
Wsiadając po raz pierwszy do Nowego LEAFa wielu użytkowników zwraca uwagę na małą przestrzeń wokół prawej nogi, ponieważ opiera się ona praktycznie od razu o konsolę centralną i ta pozycja wydaje się być mało komfortowa (185 cm wzrostu). Na szczęście podczas jazdy kompletnie się tego nie odczuwa i ten element w ogóle nie przeszkadza.
Na uwagę zasługują fotele, które są bardzo komfortowe. Dodatkowo samochód bardzo dobrze trzyma się drogi i pomimo dodatkowej wagi (bateria) nie wydaje się być zbyt ociężały. LEAFem bez problemu mogą podróżować 4 dorosłe osoby. Piąte miejsce jest raczej symboliczne i niewiele miejsca dla piątego pasażera jest zarówno na szerokość kanapy, jak i na nogi (bardzo wysoki tunel centralny). Minusem na tylnej kanapie jest brak podłokietnika, a podłokietnik z przodu jest tak mały, że jego obecność jest tylko i wyłącznie teoretyczna. Zawieszenie bardzo dobrze tłumi nierówności i pomimo dużych obręczy, tym samochodem jeździ się bardzo wygodnie.
Technologia ProPilot
ProPilot to kombinacja dwóch systemów: aktywnego tempomatu oraz asystenta linii. Technologia ta ułatwia nam zarówno jazdę w korku, jak i w trasie utrzymując odpowiednią odległość za pojazdem jadącym z przodu oraz trzymając się swojego pasa.
Technologia e-Pedal
e-Pedal to z kolei połączenie tego z czego słyną samochody elektryczne, czyli rekuperacji (odzyskiwania energii) z funkcją Auto-Hold. Dzięki tej technologii Nissan umożliwia jazdę używając praktycznie tylko jednego pedału. Po zdjęciu stopy z gazu samochód od razu odzyskuje energię hamując do momentu zatrzymania się. Funkcja ta działa również podczas wjazdu pod górę lub podczas zjeżdżania ze wzniesienia skutecznie zatrzymując samochód.
CENA
LEAF dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia:
- Acenta – 149 tys. zł
- N-Connecta – 160 tys. zł
- Tekna – 166 tys. zł
Cennik możecie pobrać tutaj [POBIERZ]
PODSUMOWANIE
Nissan LEAF I generacji miał lekko kontrowersyjnie zaprojektowaną karoserię. Wyróżniał się spośród innych samochodów i od razu dawał znać, że jest inny (elektryczny). Nowa generacja to odmienny design, który sprawia, że ten samochód niczym nie różni się od swoich spalinowych kolegów. Nissan LEAF II to przede wszystkim auto z baterią o większej pojemności. Przekłada się to na duży zasięg umożliwiający bezproblemowe poruszanie się już nie tylko w mieście, ale również i na dłuższych odcinkach. Dostępność wielu systemów, jak między innymi: ProPilot, e-Pedal, ProPilot Park, czy asystent martwego pola, sprawiają, że jazda tym samochodem staje się bardzo przyjemna i bezpieczna. Zasięg na poziomie ponad 250 kilometrów umożliwia poruszanie się już nie tylko w mieście, ale również na dłuższych odcinkach. Potwierdzeniem tego jest nasz test, podczas którego odwiedziliśmy wiele miast, m. in.: Warszawę, Łódź, Kazimierz Dolny, Lublin, Kielce, czy Katowice.
Niestety, nowej generacji tego japońskiego auta towarzyszy jeden, wspomniany wcześniej, ważny mankament. Jest to mało wydajny system chłodzenia baterii, przez co ładowanie na stacjach szybkiego ładowania trwa dłużej niż powinno. Na szczęście nie stanowi to bardzo wielkiego problemu, lecz rozważając zakup tego auta, należy koniecznie wziąć to pod uwagę.
Podsumowując, Nowy Nissan LEAF II to bardzo ciekawy samochód. Osoby chcące kupić auto elektryczne z pewnością powinny wziąć ten model pod uwagę.