BMW zwiększa baterię w hybrydzie 530e. Ile km przejedzie na prądzie?

0
BMW 530e

Dwa dni temu BMW oficjalnie ogłosiło, że zamierza zrobić upgrade baterii w hybrydowej serii 5 (530e plug-in hybrid). Oznacza to, że bawarski producent przymierza się do wprowadzenia na rynek odświeżonej „piątki”, która będzie mogła przejechać więcej kilometrów w trybie bezemisyjnym.

Z obecną wersją 530e możecie się zapoznać czytając naszą recenzję, która ukazała się prawie równo rok temu.

Cel wprowadzenia nowej serii 5 plug-in hybrid

Nie jest tajemnicą, że większy akumulator umożliwi zwiększenie zasięgu pokonywanego w trybie całkowicie elektrycznym. Producent deklaruje, że na nowej, większej baterii samochód przejedzie 49-57 kilometrów (mierzone w cyklu WLTP). A do czego potrzebny jest ten większy zasięg? Oczywiście chodzi tutaj o emisję CO2. W związku z tym, że hybrydowa „piątka” przejedzie na samym prądzie o ok. 30% więcej, BMW twierdzi, że emisja zmniejszy się przez to o około 20%.

Firma z Monachium uważa, że łączne zużycie paliwa nowego 530e wyniesie od 1,5 do 2,0 litrów benzyny na 100 kilometrów.
Z kolei zużycie energii według standardu WLTP ma wahać się w granicach 20,3 – 24,3 kWh/100 km.

Dzięki nowemu pakietowi baterii, łączna pojemność ogniw brutto wzrosła z 9,2 (obecnie) do 12 kWh. Z kolei pojemność netto nowego pakietu ma wynieść 10,8 kWh (obecnie 8 kWh).

Od teraz hybrydowe 530e dostępne będzie z napędem na obie osie.
Aktualizując hybrydową serię 5, BMW nie tylko zwiększy pojemność baterii, ale również udostępni dodatkową odmianę 530e z napędem xDrive, która dotychczas nie była dostępna. Przewidywane zużycie paliwa w wersji z napędem na obie osie jest nieznacznie większe i ma wynosić 1,8 – 2,4 l/100 km.

Według komunikatu prasowego oba warianty mają korzystać z „najnowszych osiągnięć technologii ogniw w modelach zelektryfikowanych BMW Group”. BMW nie podaje jednak dokładnej technologii jaka została zaimplementowana, ale najprawdopodobniej są to ogniwa Samsung SDI. W ubiegłym roku pojawiły się doniesienia, że ​​koreański producent ogniw będzie dostarczał miesięcznie ok. 500 000 ogniw o pojemności 34 Ah do BMW. Oznaczałoby to, że nowe ogniwa zastąpią stare (obecne) o pojemności 26 Ah i można spodziewać się większych baterii w innych modelach PHEV od BMW, jak chociażby 330e.

Ładowanie

Ładując nowe 530e ze standardowego gniazdka 230V, cały proces ładowania od 0 do 100% powinien potrwać krócej niż 6 godzin. Używając wallboxa lub stacji ładowania – bateria zostanie naładowana w ok. 3,5 godziny. Gniazdo do ładowania pozostanie w tym samym miejscu, czyli w pobliżu lewego przedniego błotnika.

Jednostka spalinowa

Zwiększenie pojemności baterii i możliwość skonfigurowania hybrydy, również z napędem xDrive, nie wpłynie na parametry silnika benzynowego. W dalszym ciągu producent z Monachium ma zamiar stosować motor benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 184 KM, a łączna moc dostępna z silnikiem elektrycznym ma wynosić 252 KM (tyle samo co obecnie).

Cena

Kwota jaką należy zapłacić za nowe 530e jest jeszcze nieznana.
Ciekawostką jest fakt, że kiedy testowaliśmy 530e rok temu, za podstawową wersję trzeba było zapłacić 246 900 zł. Z kolei obecnie wchodząc na cennik BMW 530e z marca 2019 r. samochód ten w podstawie kosztuje 240 500 zł. Niższa cena może wynikać z dwóch czynników:

  1. BMW chce pozbyć się z salonów/stocku 530e z mniejszą baterią i wprowadzić nowy model,
  2. Rozwój technologii ogniw litowo-jonowych obniżył koszty baterii, przez co samochody są tańsze.

Czy wraz ze wzrostem pojemności akumulatora wzrośnie również jego cena? O tym przekonamy się już niebawem, aczkolwiek obserwując rynek samochodów elektrycznych i mając na uwadze niewielki wzrost pojemności w 530e – cena powinna pozostać na tym samym poziomie.

Źródło: press.bmwgroup.com