Zakup BMW i3 z Niemiec [Poradnik]

0
BMW i3 94 Ah Rex bateria, zasięg, czas ładowania

Co jakiś czas bezpośrednio czy na grupach FB są pytania o zakup BMW i3 z zagranicy.
W takim razie przypomnę „procedurę” jaką sam przechodziłem we wrześniu 2019 roku.

Kupno BMW i3 z Niemiec – krok po kroku

1) Używałem i polecam aplikację Autoscout24 ze sklepu GooglePlay.

W aplikacji należy utworzyć zapytanie, BMW i3, zakres roku, np. 2017 – 2018, aktywny tempomat, pół-skóra/skóra/tkanina (w zależności od preferencji), włączyć powiadomienia o nowych ogłoszeniach zgodnych z utworzonym zapytaniem

Przeczytaj też: Test BMW i3 94 Ah – bateria, czasy ładowania, zasięg

BMW i3 – na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego

2) Dokładnie obejrzeć zdjęcia, w tym czy z tyłu nad rejestracją widać kamerę cofania, czy widać czujniki PDC z przodu i z tyłu, duży ekran, głośniki, szyberdach, czy widać przycisk od aktywnego tempomatu i przycisk od systemów bezpieczeństwa (pod przyciskiem świateł awaryjnych), ogrzewanie foteli.

Jeśli ogłoszenie spełnia nasze pierwsze sprawdzenie na podstawie zdjęć – prosić sprzedawcę o VIN, na 99% udostępniają.

3) Sprawdzić wyposażenie, którego nie widać na zdjęciach po numerze VIN na www.mdecoder.com

BMW i3 – obowiązkowe wyposażenie według użytkownika

Obowiązkowo muszą się tam znaleźć: pompa ciepła, szybkie ładowanie DC i szybkie ładowanie AC, dalej według preferencji, ale polecam także dostęp bezkluczykowy (czyli dotyk ręki na klamkę)

Sprawdzenie kondycji / stanu baterii (SOH) w BMW i3

4) Następnie należy poprosić o przesłanie udokumentowanego zdjęciem stanu zdrowia akumulatora trakcyjnego SOH (instrukcja na YT po wpisaniu „How to Find Your BMW i3 Battery Capacity”)

5) Odróżniać ogłoszenia od autohandlu od osób prywatnych. W tym ostatnim przypadku trafiają się fikcyjne ogłoszenia w celu wyłudzenia zaliczki.

6) Trafiając na istniejący od lat autohandel zazwyczaj będzie wymagane wpłacenie zaliczki 500 euro na rezerwację auta (ja wpłacałem)

7) Jeśli mamy 99% pewności, że bierzemy auto to najlepiej dogadać się z autohandlem o przygotowanie tablic wywozowych 5-cio dniowych, koszt zależy od sprzedawcy, ale koszt rzeczywisty to około 100-200 euro. Trzeba wysłać mu zdjęcia dowodu i prawa jazdy aby przygotował „papiery” na nas.

Kupno BMW i3 w autokomisie w Niemczech

8) W moim przypadku kupiłem bilet na samolot w jedną stronę, wziąłem euro do kieszeni (w obrocie wewnątrz unijnym można przewozić powyżej 10 000 Euro).

9) Na miejscu taxi lub pomoc kolegi po stronie DE (u mnie to drugie, i polecam załatwić sobie “miejscowe” wsparcie).

BMW i3 kupione – czas na powrót z Niemiec do Polski

10) Obejrzenie dokładne auta, podpisanie „papierów”, auto naładowane na 100%, zasięg w lecie pokazywany na maxa to 250 km, najdłuższy „skok” zrobiony przeze mnie to 194 km i rezerwa 40 km, ale najczęściej planowane ładowania po 120-150 km, gotówka wpłacona nie do ręki, a do wpłatomatu (podjechaliśmy do najbliższego), faktura VAT, wydanie kluczyków oraz auta… i w drogę do domu (oczywiście trasa musi być dobrze zaplanowana, hotel z bezpiecznym parkingiem po drodze).

Sprowadzone BMW i3 z Niemiec – co zrobić? Rejestracja, tłumaczenie dokumentów, zwolnienie z akcyzy, przegląd techniczny, podatek w US

11) Na miejscu w Polsce, tłumaczenie dokumentów (150-300 PLN w zależności od rejonu), przegląd techniczny, wizyta w Urzędzie Skarbowym (ważne: niekoniecznie ten sam US w którym płacimy podatki, musimy ustalić US akcyzowy), wniosek o zwolnienie z akcyzy załatwiany od ręki (koszt do 20 zł), urząd komunikacji i rejestracja auta (okolice 250 zł).

Na koniec ceny, w moim przypadku za BMW i3 zapłaciłem 21 000 euro. Dodatkowo dokupiłem alufelgi i nowe opony zimowe z czujnikami za 700 euro.

Dlaczego warto kupić BMW i3 94 Ah zamiast wersji 60Ah?

Jeśli rozglądacie się za używaną i3 to warto inwestować w model 94Ah zamiast 60Ah nie tylko:
(1)☝️ ze względu na większą baterię co samo w sobie jest zrozumiałe,
(2)✌️ wbudowaną w auto ładowarkę pokładową trzy fazową 11kW , ale również …
(3) 👌krzywa ładowania – większa moc utrzymywana jest aż do 85% SoC względem „starego” modelu 60Ah gdzie moc już spadała od 60-65% Soc.
Wykres, które kiedyś sam stworzyłem z danych w necie. Nowsza wersja 120Ah jeszcze dłużej trzyma wyższą moc ładowania.👏

Wykres ładowania, krzywa ładowania BMW i3 120 Ah 94 Ah 60 Ah
Wykres mocy ładowania dla BMW i3 o różnych wariantach baterii: 120AH, 94Ah, 60Ah

Więcej informacji na temat BMW i3 znajdziecie na fanpage na FB: BMW i3 City Car, który serdecznie polecamy. Fanpage ten jest źródłem informacji tego artykułu.