Test hybrydowego BMW 530e – dane techniczne, bateria, zasięg, czas ładowania

0

BMW to marka, która w porównaniu do swoich konkurentów wyjątkowo wcześnie i odważnie weszła do sektora elektromobilności. Oprócz całkowicie elektrycznego BMW i3 to właśnie bawarski producent w swojej ofercie posiada najwięcej hybryd typu plug-in (PHEV). Obecnie możemy kupić hybrydową wersję BMW serii 2, 3, 5, 7 oraz i8 i X5. Dodatkowo w przyszłym roku ma zadebiutować całkowicie elektryczny SUV tej marki – iX3.

BMW i3 94 Ah Rex bateria, zasięg, czas ładowania, wnętrze, wygląd zewnętrzny, światła LED, range extender

Dzięki uprzejmości dealera BMW Frank-Cars w Częstochowie (ul. Jagiellońska 147) otrzymaliśmy do testów hybrydowe BMW 530e.

BMW 530e – dane techniczne / specyfikacja

Pod maską 530e znajdują się dwa silniki: elektryczny o mocy 113 KM (250 Nm) i 2 litrowy, cztero-cylindrowy silnik spalinowy – 184 KM i 290 Nm (znany ze spalinowego 520i). Łączna moc systemowa wynosi 252 KM i 420 Nm (tyle samo KM, co w 530i). Silniki połączone są z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów, która zmienia przełożenia wręcz niezauważalnie. Takie parametry pozwalają rozpędzić ten samochód do pierwszej setki już w 6,2 s. 530e nie może być wyposażone w napęd na obie osie xDrive, stąd testowany egzemplarz był wyposażony standardowo w napęd na tylną oś.

bmw 530e dane techniczne, bateria, zasięg, moc, specyfikacja, akumulator, przyspieszene, dane techniczne, tryby jazdy

BATERIA | CZAS ŁADOWANIA | ZASIĘG

W 530e pod drugim rzędem siedzeń i pod częścią bagażnika znajduje się zestaw baterii litowo-jonowych o pojemności 9,2 kWh (8 kWh netto).

bmw 530e dane techniczne, bateria, zasięg, moc, specyfikacja, akumulator, przyspieszene, dane techniczne, tryby jazdy

Jest to hybryda typu plug-in, dlatego możemy ją naładować między innymi w garażu (230V). EVSE (10A) pozwala nam ładować samochód mocą 2,3 kW, co zajmuje od 0 do 100% około 4:50 h. Oprócz zwykłego gniazdka, samochód możemy naładować także z dedykowanego Wallboxa lub na stacji ładowania – używając wtyczki Typ2. Wtedy moc ładowania wynosi maksymalnie 3,7 kW i czas ładowania skraca się do około 3 h.

bmw 530e dane techniczne, bateria, zasięg, moc, specyfikacja, akumulator, przyspieszene, dane techniczne, tryby jazdy

Po odłączeniu auta od ładowarki pokazują nam się zwykle 31-32 kilometry zasięgu, które możemy pokonać w trybie bezemisyjnym. W przeciwieństwie do innych hybryd typu plug-in, BMW bardzo dokładnie szacuje zasięg w trybie elektrycznym. Zazwyczaj wartość jaka jest pokazana na wyświetlaczu okazuje się faktycznym dystansem, jaki jesteśmy w stanie pokonać w tym trybie. Możemy przyjąć, że bez stosowania metod eco-drivingu, z włączoną nawigacją, klimatyzacją i podłączonym przez Bluetooth telefonem oraz włączonym Spotify – jesteśmy w stanie bez problemu przejechać 30 kilometrów w trybie czysto elektrycznym. Jest to o kilka kilometrów lepszy wynik od Volkswagena Golfa GTE oraz Toyoty Prius PHV.

bmw 530e dane techniczne, bateria, zasięg, moc, specyfikacja, akumulator, przyspieszene, dane techniczne, tryby jazdy

TRYBY JAZDY

bmw 530e dane techniczne, bateria, zasięg, moc, specyfikacja, akumulator, przyspieszene, dane techniczne, tryby jazdy

W serii 5 mamy do wyboru kilka trybów jazdy. Są to przede wszystkim: tryb sport, comfort i eco pro. Posiadając wersję hybrydową mamy jeszcze jeden, dodatkowy przycisk dotyczący jazdy na silniku elektrycznym. Jest to przycisk eDrive, po wciśnięciu którego możemy wybrać jeden z trzech trybów jazdy: MAX eDrive, Auto eDrive oraz Battery Control.

bmw 530e dane techniczne, bateria, zasięg, moc, specyfikacja, akumulator, przyspieszene, dane techniczne, tryby jazdy

Max eDrive – jest to jazda w trybie całkowicie elektrycznym – oczywiście dopóki nie wyczerpiemy baterii. Warto dodać, że w tym trybie jesteśmy w stanie rozpędzić się maksymalnie do 140 km/h. Gdy chcemy jechać szybciej, wtedy dodatkowo do pracy włącza się silnik spalinowy. Tak samo jadąc na przykład po mieście, naciskając pedał gazu do pewnego momentu, który czujemy pod stopą – używamy tylko silnika elektrycznego. Lecz, gdy wciśniemy gaz do samego końca, wtedy również do pracy dołącza silnik spalinowy dając nam maksymalną moc i moment z obu silników.

bmw 530e dane techniczne, bateria, zasięg, moc, specyfikacja, akumulator, przyspieszene, dane techniczne, tryby jazdy

Auto eDrive jest trybem, gdzie samochód sam ustala, jak i kiedy użyć silnika elektrycznego lub spalinowego.

bmw 530e dane techniczne, bateria, zasięg, moc, specyfikacja, akumulator, przyspieszene, dane techniczne, tryby jazdy

Battery Control to tryb, w którym mamy możliwość ustawienia odpowiedniej wartości baterii, jaką chcemy utrzymywać. Oznacza to, że w przedziale 30-100% możemy ustawić w systemie poniżej jakiej zadanej przez nas wartości baterii – ma się uruchomić silnik spalinowy. Na przykład ustawiając w trybie „Battery Control” wartość 50% – gdy poziom naładowania baterii spadnie podczas jazdy na prądzie poniżej tej wartości – wtedy automatycznie uruchomi się silnik spalinowy i już tylko na tym silniku będziemy kontynuować jazdę.

bmw 530e dane techniczne, bateria, zasięg, moc, specyfikacja, akumulator, przyspieszene, dane techniczne, tryby jazdy

BMW 530e vs 530i

Łączna moc obu silników w 530e jest taka sama, jak w 530i. Moment obrotowy wypada na korzyść hybrydy, aż o 70 Nm. Z kolei benzynowa piątka jest lżejsza od hybrydy o 230 kg, co przekłada się na taki sam sprint do setki obu wersji – 6,2 s. Prędkość maksymalna hybrydy wynosi 235 km/h, a wersji benzynowej 250 kmh/h. W związku z zamontowaną pod podłogą bagażnika baterią w hybrydzie, pojemność zbiornika paliwa wersji „e” jest mniejsza i wynosi 46 litrów, a benzyny 68 l. Przez baterię w hybrydzie mamy również nieco mniejszy bagażnik, którego pojemność wynosi 410 l vs 530 l w wersji benzynowej.

bmw 530e dane techniczne, bateria, zasięg, moc, specyfikacja, akumulator, przyspieszene, dane techniczne, tryby jazdy

CENA

Cennik BMW 530e iPerformance rozpoczyna się od 246 900 złotych. Nasz egzemplarz wyposażony był w kilka opcji dodatkowych, m. in. pakiet sportowy M, czy adaptacyjne reflektory diodowe. Cena testowanego samochodu wynosiła prawie 300 tysięcy złotych.

bmw 530e dane techniczne, bateria, zasięg, moc, specyfikacja, akumulator, przyspieszene, dane techniczne, tryby jazdy

bmw 530e dane techniczne, bateria, zasięg, moc, specyfikacja, akumulator, przyspieszene, dane techniczne, tryby jazdy

Poniżej dokładna specyfikacja modelu:

PODSUMOWANIE

bmw 530e dane techniczne, bateria, zasięg, moc, specyfikacja, akumulator, przyspieszene, dane techniczne, tryby jazdy

Podążając za trendami, coraz więcej osób chce być eko i zastanawia się nad zakupem samochodu hybrydowego. BMW przez wprowadzenie na rynek wielu modeli hybrydowych wychodzi im naprzeciw i daje bardzo szeroki wybór. Zarówno nowi klienci, którzy szukający hybrydy w różnych segmentach oraz obecni, którzy chcą spróbować czegoś nowego, czyli połączenia silnika spalinowego i elektrycznego – znajdą coś dla siebie. BMW serii 5 to od lat bardzo popularny model, który cieszy się uznaniem wielu użytkowników na całym świecie. 530e daje dotychczasowym użytkownikom piątki nowe wrażenia. Jest to z pewnością przyspieszenie oraz jazda w całkowitej ciszy. Realny zasięg ponad 30 kilometrów na baterii stawia ten model w czołówce hybryd typu plug-in, dlatego rozważając zakup PHEV, na pewno warto poważnie zastanowić się nad tym modelem.