Lexus ogłosił, że w pakiecie ze swoim pierwszym modelem BEV – UX 300e zaoferuje swoim klientom dziesięcioletnią gwarancję (lub milion kilometrów) na wszystkie funkcje baterii. Japoński koncern opublikował również inne informacje na temat baterii i jego systemu chłodzenia powietrzem.
Lexus UX300e – warunki gwarancji
W przeszłości Lexus wspominał już coś o wprowadzeniu systemu zarządzania temperaturą baterii, ale dopiero teraz poznaliśmy szczegóły. Producent zastosuje w swoim modelu UX 300e chłodzenie baterii powietrzem, tłumacząc, że jest to „bezpieczniejsze i lżejsze rozwiązanie niż systemy chłodzone wodą”. Chłodzenie powietrzem powinno zapewniać stabilną pracę akumulatora nawet przy dużej prędkości z powtarzającym się ładowaniem baterii na szybkich stacjach ładowania (rapidgate znany z Nissana LEAFa). Lexus wyjaśnia, że system klimatyzacji kabiny działa w połączeniu z systemem chłodzenia powietrzem w baterii, co ma dobry wpływ na osiągi pojazdu, żywotność akumulatora oraz szybkość ładowania baterii. Sama moc ładowania jest podawana jako maksymalnie 50 kW przy prądzie stałym i 6,6 kW przy prądzie przemiennym.
Z kolei elementy grzejne umieszczone pod każdym modułem akumulatora są zaprojektowane tak, aby w niskich temperaturach ogrzać baterię, a tym samym, jak twierdzi Lexus, zminimalizować wpływ zimna na zasięg samochodu elektrycznego.
Bateria jest wyposażona również w gumowe uszczelki chroniące ją przed wodą i kurzem. Jej pojemność to 54,3 kWh. Cały pakiet baterii składa się z 18 modułów, z których każdy zawiera 16 ogniw, co daje w sumie 288 ogniw. 14 modułów jest zamontowanych w podłodze pojazdu, a cztery kolejne znajdują się na płaskim akumulatorze pod tylnym siedzeniem. Ta częściowo dwukondygnacyjna konstrukcja nie jest nowym rozwiązaniem i ma na celu zapewnienie przestrzeni i funkcjonalności we wnętrzu przy jednoczesnej optymalizacji pojemności akumulatora.
Lexus UX300e jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 150 kW, który znajduje się na przedniej osi w klasycznym przedziale silnikowym. Wersja z napędem na cztery koła z drugim silnikiem elektrycznym na tylnej osi jak dotąd nie była planowana.
Kiedy w Europie?
Do końca roku Lexus planuje wprowadzić UX300e jako pierwszy pojazd BEV grupy Toyota w Europie. Ceny dla Starego Kontynentu nie zostały jeszcze opublikowane.
Źródło: electrive.com