Ponad 70 amerykańskich firm napisało list wzywający gubernatorów stanów USA do szybszego przyjęcia regulacji dotyczących zeroemisyjnych dużych pojazdów użytkowych. Najwięksi sygnatariusze listu to IKEA, Nestlé, Siemens i Unilever.
Inicjatorem i twórcą listu jest Ceres – organizacja non-profit zajmująca się zrównoważonym rozwojem. Najwięksi sygnatariusze listu to IKEA, Nestlé, Siemens i Unilever. Firmy zwracają się w swoim liście do gubernatorów poszczególnych stanów o przyjęcie zasady Advanced Clean Trucks (ACT), która nakładałaby na producentów pojazdów o średniej i dużej ładowności wymóg zwiększenia sprzedaży modeli bezemisyjnych aby osiągnąć dany udział w sprzedaży w danym roku. Przykładowo do 2035 roku 40% sprzedaży pojazdów ciężarowych musiałyby stanowić modele zeroemisyjne. Benchmarki różniłyby się w zależności od klasy pojazdu.
Zasadę ACT przyjęła już Kalifornia, z kolei Oregon, Waszyngton, New Jersey, Massachusetts, Nowy Jork i Kolorado właśnie rozważają jej przyjęcie.
Zgodnie z komunikatem prasowym, zapotrzebowanie na zeroemisyjne ciężarówki i furgonetki stale rośnie. Jedną z przyczyn jest konieczność osiągnięcia celów środowiskowych, ale także oszczędności na paliwie i eksploatacji auta zeroemisyjnego.
Szanowni Gubernatorzy rozważający przyjęcie Zasady ACT:
Jako duże przedsiębiorstwa, instytucje, systemy opieki zdrowotnej, pracodawcy i inwestorzy, którzy zarządzają aktywami o wartości prawie 43 miliardów dolarów, piszemy, aby wyrazić nasze silne poparcie dla przyjęcia zasady Advanced Clean Truck (ACT) we wszystkich stanach. Zasada ACT pomoże obniżyć koszty bezemisyjnych pojazdów o średniej i dużej ładowności, wymagając od producentów zwiększenia dostępności modeli w celu zaspokojenia potrzeb operatorów flot i napędzania inwestycji w badania i rozwój czystego transportu. Umożliwi to opłacalną elektryfikację pojazdów użytkowych w tempie i skali potrzebnej do osiągnięcia celów w zakresie klimatu i jakości powietrza, przy jednoczesnym zapewnieniu korzyści zdrowotnych i ekonomicznych zarówno społecznościom, jak i przedsiębiorstwom.
Komunikat prasowy dotyczący powstania listu zawierał również oświadczenia niektórych firm – sygnatariuszy listu:
„IKEA jest zobowiązana do 100% bezemisyjnych dostawy do domów w perspektywie do 2025 r. Dążąc do realizacji naszej wizji przyszłości czystego transportu, potrzebujemy inteligentnych polityk, które pomogą przyspieszyć dostępność i dostęp do pojazdów elektrycznych o średniej i dużej ładowności. Zasada ACT jest niezbędna, aby pomóc firmom osiągnąć nasze cele klimatyczne, aby odejść od „brudnych” dostaw w kierunku czystszej i bardziej sprawiedliwej gospodarki”.
– argumentuje Steve Moelk, kierownik ds. realizacji projektów w IKEA Retail US. Megan Villarreal, kierownik ds. polityki i spraw publicznych w Nestlé dodaje:
„Nestlé zdecydowanie zachęca gubernatorów krajowych do przyjęcia zasady ACT i radykalnego rozszerzenia rynku pojazdów użytkowych o zerowej emisji. Firmy takie jak nasza wiedzą, że musimy zelektryfikować nasze łańcuchy dostaw. Uporządkowanie usług przewozowych i dostawczych na skalę niezbędną do stawienia czoła naszemu zdrowiu publicznemu i wyzwaniom klimatycznym wymaga zdecydowanej polityki stanowej i federalnej. Reguła ACT pomoże nam i naszym członkom naszego łańcucha dostaw sprostać temu wyzwaniu, jednocześnie budując branżę transportu ciężarowego przyszłości”.
Jak wynika z danych organizacji Ceres, prawie jedna czwarta zanieczyszczeń pochodzących z sektora transportu jest powodowana przez pojazdy o średniej i dużej ładowności, mimo że stanowią one zaledwie 10% przejechanych kilometrów.
źródło: electrek.com, ceres.org