Europa odnotowała w styczniu niewielki 2% spadek rejestracji nowych samochodów osobowych rok do roku. W tym samym czasie sprzedaż samochodów elektrycznych (BEV+PHEV) wzrosła o 39% w porównaniu do stycznia 2021 roku.
Jak wskazują dane EV Volumes, był to najgorszy styczeń od prawie 30 lat dla europejskiego rynku motoryzacyjnego. W styczniu tego roku zarejestrowano około 156 236 nowych samochodów osobowych z wtyczką – wzrost o 39% rok do roku, a ich udział w rynku wzrósł do 19%.
Większość sprzedanych samochodów elektrycznych stanowiły auta całkowicie elektryczne (BEV) – 53% udziału. W porównaniu do stycznia 2021 był to wzrost aż o 78%, hybrydy typu plug-in odnotowały 11% wzrost.
- BEV: ok. 83 000 (wzrost o 78% rok do roku, 10% udział)
- PHEV: ok. 73 000 (wzrost o 11% rok do roku, 9% udział)
- Razem: 156 236 (wzrost o 39% rok do roku, 19% udział)
Przeczytaj również: 2,27 miliona aut z wtyczką sprzedanych w 2021 roku w Europie
Najpopularniejsze modele aut elektrycznych w Europie w styczniu 2022 roku
Co ciekawe, najpopularniejszym samochodem w styczniu 2022 roku okazała się Kia e-Niro (29% wzrost rok do roku). Są to jednak dane dopiero za pierwszy miesiąc w roku, stąd nie wiadomo na ten moment czy ta tendencja się utrzyma. 4 z 5 najlepiej sprzedających się samochodów całkowicie elektrycznych to kompaktowe crossovery, co pokazuje obecnie panujące trendy.
Wyniki sprzedaży w styczniu 2022 roku (liczba szt.):
- Kia e-Niro — 4 035
- Audi Q4 e-tron – 3 585
- Renault ZOE – 3 432
- Hyundai Ioniq 5 – 3 407
- Hyundai Kona Electric – 3 371
- Fiat 500e – 3 339
- Dacia Spring – 3 275
- Volkswagen ID.4 – 3 247
- Skoda Enyaq – 3 228
- Kia EV6 – 3 192
Najpopularniejsi producenci aut elektrycznych w Europie w styczniu 2022 roku
Największy udział w rynku aut elektrycznych w styczniu 2022 roku miała Grupa Volkswagen, drugie miejsce zajął Stellantis, a trzecie Hyundai Motor Group.
- Grupa Volkswagen – 20,3% udziału (Audi – 6,8%, marka Volkswagen – 6,2%)
- Stellantis – 16,4% udziału (marka Peugeot 6,9%)
- Hyundai Motor Group – 13,2% udziału (marka Kia 7,2%, Hyundai 6%)
- BMW Group – 12,4% udziału (marka BMW 9,7%)
- Mercedes Group – 10,7% udziału (marka Mercedes-Benz 9,5%)
- Alians Renault-Nissan-Mitsubishi – 8,7% udziału
- Geely-Volvo – 8,3% udziału (marka Volvo na poziomie 6,7%)
W zestawieniu nie ma Tesli i nie jest to żaden błąd. Tesla realizuje swoje dostawy zazwyczaj na przełomie 2 i 3 miesiąca kwartału, w związku z czym najlepszy obraz rynku sprzedaży EV w Europie otrzymamy dopiero po zakończeniu pierwszego kwartału.
źródło: CleanTechnica