Poznań coraz prężniej inwestuje w ekologiczny transport publiczny. Miejski przewoźnik MPK Poznań kupił 25 autobusów napędzanych wodorem – Solaris Urbino 12 hydrogen. Przetarg rozpisany był pierwotnie na zakup 15 pojazdów, jednak przewoźnik skorzystał z prawa opcji zamówienia kolejnych 10 autobusów. Autobusy wodorowe wyjadą na ulice Poznania już za rok. Jak dotąd to największe zamówienie na wodorowe autobusy marki Solaris.
Poznań dołączył do miast, które wprowadzają technologię wodorową do transportu publicznego. W wyniku przeprowadzonego przetargu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu kupiło 25 autobusów marki Solaris napędzanych wodorem. Pierwotnie zamówienie dotyczyło 15 autobusów, ale poznański przewoźnik postanowił skorzystać z prawa opcji i kupił dodatkowo kolejne 10 autobusów. Inwestycja została dofinansowana z programu „Zielony transport publiczny”, rozpisanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Elektryczna flota MPK Poznań
Obecnie we flocie MPK Poznań kursuje już 58 autobusów elektrycznych marki Solaris. Stanowią one około 20% całej floty autobusów. Zakupionych właśnie 25 autobusów Urbino 12 hydrogen dołączy do bezemisyjnej floty Poznania w drugiej połowie 2023 roku.
„Poznań inwestuje w czyste technologie, w innowacje i w przyszłość. To ogromne zamówienie stawia przewoźnika wśród najnowocześniejszych operatorów transportu publicznego w Europie, którzy stawiają przede wszystkim na czyste powietrze w miastach i poprawę jakości życia kolejnych generacji ich mieszkańców. Wodorowe Urbino 12 hydrogen emitują wyłącznie parę wodną. Już wkrótce o zaletach i komforcie podróży wodorowymi Solarisami będą mogli przekonać się poznaniacy”, podkreślił Javier Calleja, Prezes Solaris Bus & Coach sp. z o.o. podczas podpisywania umowy.
„To będzie całkowita nowość we flocie MPK Poznań. Mamy wobec tego taboru wielkie oczekiwania i jestem przekonany, że znakomicie spełni on swą rolę. Zakup przybliża nas również do spełnienia nałożonych norm w zakresie elektromobilności. W 2028 roku zeroemisyjne powinno być 30 % naszego taboru autobusowego. Obecnie to 18 %, a po dostawach „wodorowców” będzie to około 25 %, bo wraz z dostawami bezemisyjnych pojazdów wycofywane z ruchu liniowego są pojazdy spełniające najniższe wymogi dotyczące emisji zanieczyszczeń” – powiedział Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.
Solaris Urbino 12 hydrogen
Zamówione przez MPK Poznań modele to Urbino 12 hydrogen. Każdy z autobusów napędzany będzie wyłącznie energią pochodzącą z wodoru, przetwarzaną na prąd w ogniwie paliwowym. Proces ten odbywa się w swego rodzaju małej elektrowni na pokładzie pojazdu. Sam wodór znajduje się w zbiornikach umieszczonych na dachu. Reakcja chemiczna zachodząca w ogniwie jest niezwykle czysta, jedynymi produktami ubocznymi są bowiem woda i ciepło. Pojazd jest więc całkowicie bezemisyjny w miejscu użytkowania. Autobusy wodorowe charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem. W praktyce autobus może pokonać minimum 350 km na pełnych zbiornikach, a proces ich napełniania w zależności od infrastruktury, zajmuje około 10 minut.
W 12-metrowych autobusach zostaną zamontowane ultranowoczesne zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Zbiorniki na wodór będą miały łączną pojemność 1560 l. Komponenty systemu wodorowego zostaną wyposażone w najwyższe dostępne na rynku systemy zabezpieczeń. W autobusach zostanie również umieszczona stosunkowo niewielka bateria trakcyjna Solaris High Power, której zadaniem będzie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Jednostkę napędowa pojazdów będzie stanowić elektryczny silnik centralny.
Przeczytaj również: Kraków zamawia 20 elektrycznych autobusów Solarisa
Wygoda i bezpieczeństwo pasażerów
Wnętrze autobusów ma być wykończone w wysokim standardzie, zbliżonym do innych zielono-żółtych autobusów we flocie MPK. Poznaniacy będą mogli korzystać z klimatyzacji oraz rozbudowanego systemu informacji pasażerskiej. Na wyposażeniu każdego autobusu znajdzie się również monitoring. Dla wygody pasażerów MPK przewidziało ładowarki urządzeń mobilnych. Na pokładzie znajdzie się 31 miejsc siedzących, w tym 10 siedzeń o wysokiej dostępności, czyli dostępnych bez dodatkowych stopni. Urbino 12 hydrogen będą wyposażone w zatoczkę dla osób z niepełnosprawnościami i podróżnych z wózkami dziecięcymi.
Tankowanie autobusów wodorowych
Autobusy będą tankowane w stacji tankowania wodorem, położonej przy stacji paliw na ul. Warszawskiej w Poznaniu. Stację ma zbudować Orlen i ma ona zostać oddana do użytku w drugiej połowie 2023 roku. Będą mogły z niej korzystać również auta osobowe i użytkowe. Będzie to druga stacja wodorowa Orlenu w Polsce po stacji tankowania wodoru w Krakowie.
Urbino 12 hydrogen to istotny element bezemisyjnego portfolio Solarisa, obok autobusów elektrycznych i trolejbusów. We wrześniu 2022 producent zaprezentował przegubową wersję modelu – Urbino 18 hydrogen. Zainteresowanie tą technologią wśród europejskich przewoźników rośnie z miesiąca na miesiąc, tak jak i portfel zamówień na ekologiczne pojazdy. Dotychczas Solaris dostarczył już 62 wodorowe pojazdy do operatorów transportu z Włoch, Niemiec, Holandii, Szwecji i Polski.
źródło: solarisbus.com