Będą dopłaty do samochodów elektrycznych w Polsce

0
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR przeprowadził wywiad [link] z Szymonem Bylińskim, dyrektorem ds. innowacji i rozwoju technologii w Ministerstwie Energii.
W wywiadzie, dyrektor Byliński powiedział, że samochody elektryczne w Polsce będą mogły liczyć na dopłaty z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Dopłaty obejmą przedsiębiorstwa (w pierwszej kolejności) oraz klientów indywidualnych.
Zachęcamy do przeczytania całego wywiadu, aczkolwiek poniżej zamieszczamy najważniejsze z naszego punktu widzenia wypowiedzi:
Jakie warunki są niezbędne by e-mobilność przestała być tylko tematem omawianym na konferencjach i sympozjach? 
Jak wspominałem, powołany został Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, który będzie wspierał rozwój elektromobilności w Polsce. Obecnie rozmawiamy z Komisją Europejską o zakresie dozwolonej unijnymi przepisami pomocy publicznej. Przedstawiliśmy rozwiązania podobne do tych, stosowanych w innych krajach europejskich. Tak więc decyzja Brukseli powinna nadejść szybciej niż w przypadku akcyzy od aut elektrycznych. Na rozstrzygnięcie w tej ostatniej sprawie czekaliśmy blisko rok, nie sądzę by taki pesymistyczny scenariusz miał się teraz powtórzyć. Pracujemy też nad aktami wykonawczymi do ustawy powołującej Fundusz. Wydaje się więc, że już w tym roku pojawi się jakaś realna pomoc dla e-rynku.
Czy z Funduszu będą mogły zostać sfinansowane bezpośrednie dopłaty do zakupu aut elektrycznych? 
Ustawa powołująca Fundusz pozwala na dotowanie zakupu samochodów napędzanych wszystkimi rodzajami paliw alternatywnych, w tym właśnie samochodów elektrycznych. Dotyczy to transakcji dokonywanych przez przedsiębiorców i samorządy. Ale nie tylko. Również klient indywidualny będzie mógł kupić samochód elektryczny z dopłatą. Obecnie pracujemy nad szczegółami takiego rozwiązania, które efektywnie przyczyni się do rozwoju elektromobilności. Sądzę jednak, że skoro to głównie firmy w Polsce kupują nowe auta, to także e-mobilność będzie rozwijana w pierwszej fazie przede wszystkim w oparciu o zakupy flotowe.
Jaki jest zatem harmonogram prac? 
Aby Fundusz mógł funkcjonować, muszą zostać wydane dwa akty wykonawcze dotyczące kryteriów i warunków przyznawania wsparcia. Zamknęliśmy konsultacje rozporządzenia dotyczącego kryteriów. Obecnie analizujemy uwagi, które do nas napłynęły. Rozporządzenie w sprawie warunków zostanie przekazane do konsultacji niebawem. Planujemy, aby jeszcze w I kwartale tego roku oba rozporządzenia weszły w życie. Jak wspominałem, prowadzimy też rozmowy z KE w sprawie instrumentów wsparcia przewidzianych w ustawie. Chciałbym, aby w maju lub czerwcu cała procedura była zamknięta co umożliwiłoby ogłoszenie pierwszych konkursów na finansowania inwestycji ze środków Funduszu. Na pierwszy ogień na pewno pójdą projekty infrastrukturalne. A przypomnę, że cel to budowa sześciu tysięcy standardowych i 400 szybkich punktów ładowania aut elektrycznych.
Źródło: SAMAR